Monday, February 9, 2015

Cara Mudah Tambah Susu Badan Dengan cepat

Saya pasti ramai ibu2 menyusu yang mencari supplement untuk banyakkan susu dengan kadar yang cepat. Macam2 petua yang dicuba. Sanggup berhabis duit untuk pastikan susu untuk si manja mencukupi. 

Setelah melalui pengalaman menyusukan anak untuk kali 3, alhamdulillah pengalaman lepas banyak mengajar saya untuk tidak terlalu bergantung pada supplement. Walaupun untuk penyusuan kali ini saya tidak berhabis duit sebanyak anak yang ke2 untuk beli macam2 supplement milkbooster, Alhamdulillah stok susu saya dah penuh freezer. Tapi terpaksa berhabis duit untuk beli Deep Freezer pulak. Saya tak pernah menyangka freezer peti ais akan penuh sehingga terpaksa beli deep freezer untuk menyimpan stok susu saya. kagum dengan kejayaan sendiri :)

Apa yang penting, kita kena ingat dan ikut konsep Demand & Supply. kalau tak ikut konsep nie, makan pape pun susu badan camtu jugak..

Boleh baca lanjut entry saya 4 Tips Mudah Untuk Banyakkan Susu Ibu.

Ikuti juga perkongsian daripada Puan farah wahida bagaimana beliau tambah susu badan  dari 2 oz --> 7-10 oz untuk 1 sesi mengepam dalam tempoh 2 minggu sahaja..


Saya tidak nafikan, supplement amat membantu membanyakkan susu ibu. Tetapi, disamping mengamalkan supplement, perkara asas dalam penyusuan mesti diikuti. Untuk anak ke3, dari mengandung sehingga sekarang saya mengamalkan supplement Shaklee. Dari set mengandung sehingga set menyusu.

Set mengandung terdiri daripada ESP, Vita-Lea With Iron Formula, B Complex, SR Vita C Plus, Ostematrix dan Omegaguard (start  trimester ke2).

Set menyusu pula terdiri daripada ESP, Vita-Lea With Iron Formula, B Complex, SR Vita C Plus, Ostematrix, Alfalfa Complex. Saya juga terus mengambil Omegaguard untuk membekalkan DHA & EPA untuk perkembangan otak dan mata bayi.

Saya bahagikan set menyusu kepada 3 set : Set Bajet, set Asas & Set Lengkap

Set Menyusu : Bajet

Terdiri daripada Alfalfa Complex Dan ESP

Set bajet ni paling ramai yang ambil. Maklumlah, ibu2 moden ni semua nak cepat je..nak hasil yang cepat. Bila tengok Alfalfa ni milbooster terus nak beli Alfalfa. Bile tengok testimoni susu pekat, terus nak beli ESP..tapi hakikatnya tak semudah itu!

Saya pun same jugak masa menyusukan anak ke2. Supplement pertama saya ambil adalah ALFALFA COMPLEX. Tapi hasilnya tak memuaskan. Susu camtu jugak..yela..mane taknya, liat giler nak pam kot. Lepas tu, saya add on ESP. Bila minum ESP susu memang pekat..sekali minum terus nampak kesannya. Tak lama lepas minum terus rase breast penuh. Yela kan..susu kan terdiri daripada protein. Bile kite minum protein opkos la cepat je susu dihasilkan. tapi saya masih tak berpuas hati dengan susu saya. Susu akan banyak bile saya minum ESP je. Bile berhenti minum, kembali kepada asal semula.

Bukan setakat supplement Shaklee yang saya cube, tapi macam2 lagi. Kalau nak kira balik banyak mane duit yang habis untuk semua milkbooster tu, mesti banyak giler...dulu, selalu kene tegur dengan suami sebab berhabis duit untuk beli milkbooster tapi susu badan camtu jugak..huhu..

Semua tu sebab saya tak ikut KONSEP DEMAND & SUPPLY..terang lagi bersuluh kot..nampak salah sendiri tetapi KEMALASAN menguasai diri :)...tapi untuk anak ke3 mata dah terbuka luas dan tahap KERAJINAN berjaya mengalahkan tahap KEMALASAN. Semuanya kerana anak tersayang.

Set Menyusu : Asas

Terdiri daripada Multivitamin VITALEA, B Complex, SR Vita C PLUS & Alfalfa Complex.

Setiap vitamin asas ini mempunyai fungsinya yang tersendiri. Badan ibu memerlukan kesemua vitamin untuk menyokong keperluan nutrisi yang mana mungkin tidak boleh diperolehi sepenuhnya daripada diet harian. Tambahan lagi, ibu2 dalam pantang terpaksa berpantang "makan" terutamanya yang berpantang dengan orang tua dikampung. Bolehkah ibu2 pastikan nutrisi ibu2 mencukupi & lengkap? Ada sesetemgah orang2 tua mengamalkan "catuan air" untuk ibu berpantang. Macam mana lah susu ibu nak dihasilkan kalau air pun tak mencukupi. Susu ibu terdiri daripada ~80% air. Sebab itu, pengambilan air 2-3 liter sehari untuk ibu2 menyusu sangat2 digalakkan.

Nutrisi lengkap memastikan badan ibu sihat dan kekal bertenaga. Disamping itu juga ia memastikan kawalan hormon yang seimbang dan mengatasi stress. Stress boleh merencatkan perembesan hormon prolaktin dan seterusnya akan mengganggu penghasialn susu ibu. jadi. jadi nutrisi yang lengkap dan seimbang sangat2 membantu dalam penghasilan susu ibu.

Kenapa VITALEA?

Ibu menyusu perlukan zat besi untuk mengekalkan paras Hemoglobin (Hb) yang normal Paras Hb yang rendah akan menjadikan ibu mudah pening, pitam dan letih. 

Klik untuk bacaan lanjut :Simptom dan Cara Merawat Anemia


Kenapa B Complex?

Seperti yang saya cakap tadi, stress boleh merencatkan perembesan hormon prolaktin dan seterusnya akan mengganggu penghasialn susu ibu. jadi. Oleh sebab itu, ibu meyusu tidak boleh stress. Memang tidak dinafikan , ibu menyusu memang penat & tak cukup tidur, Badan pun asyik sakit2 je. Ditambah lagi dengan sakit belakang sebab anak asyik nak melekat je. Itu semua penyumbang kepada stress. Sebab itu, ibu menyusu perlu ambil B Complex. B Complex membantu ibu2 untuk meredakan stress. Ia juga membantu dalam penghasilan tenaga.


Kenapa Alfalfa?

Alfalfa memang terkenal sebagai milkbooster sejak turun-temurun. Alfalfa membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu. Bila ibu menyusu, susu baru akan cepat dihasilkan semula. Tambahan pula, alfalfa juga mengandungi kalsium.

Kenapa SR Vita C PLUS?

Ibu menyusu perlukan vitamin C untuk menguatkan sistem imun dengan membantu dalam menghasilkan antibodi. Antibodi ibu akan disalurkan kepada bayi melalui susu ibu.

Set lengkap: Set Asas + ESP & Ostematrix

Kenapa ESP?

Protein adalah asas kepada pembinaan sel termasuk penghasilan susu ibu. Susu ibu juga terdiri daripada protein yang penting untuk pertumbuhan bayi. Disamping menbekalkan proetin, ESP juga membekalkan vitamin dan mineral lan.

Kenapa Ostematrix?

Ostematrix bukan sahaja membekalkan kalsium, tetapi juga mineral lain. Disamping menguatkan tulang ibu dan membekalkan kalsium yang cukup kepada bayi melalui susu ibu, Ostemtrix juga membantu untuk ibu tidur lena, mengatasi masalah sembelit dan menghilangkan sakit2 badan/kejang kaki.


Jadi, anda pilih yang mana?

Anda percaya tak kalau saya cakap, dengan hanya mengambil Set Asas anda sudah boleh banyakkan susu badan dengan syarat anda ikut konsep "demand & supply". Tetapi kalau anda ingin mengambil Set Lengkap, sudah semestinya itu yang terbaik kerana anda membekalkan secara terus sumber protein dan kalsium yang merupakan elemen penting dalam susu ibu. Saya tidak menggalakkan anda untuk mengambil Set bajet kerana jalan pintas belum tentu membantu anda untuk banyakkan susu badan secara konsisten.

Kalau tanya saya, saya sarankan Set Asas ATAU set lengkap sahaja.
Klik untuk order: Set BajetSet Asas & Set Lengkap


Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 
ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com
FB : Zarida Mom & Baby Shopp

No comments:

Post a Comment

AddThis