Thursday, June 4, 2015

Kenapa kita perlukan supplement?

Saya pasti semua orang pernah dengar, mencegah lebih baik daripada merawat. Tapi masih ramai yang masih berkira2 untuk mengambil langkah pencegahan yang sepatutnya. Kebanyakan daripada kita lebih mudah untuk bertindak setelah didiagnos mendapat sesuatu penyakit. 

Yup..betul..penyakit masih boleh dirawat, tapi tak semudah untuk mencegah.

Saya sangat2 tak suka makan ubat hospital. Begitu juga anak2 saya..mungkin sebab saya sendiri tak pernah introduce ubat hospital kepada mereka. Betul orang cakap, biasanya pharmacist nie susah sangat nak makan ubat. Sejak berkenalan denagn Shaklee nie, lagi la saya susah nak makan ubat. Yela kan..kenapa saya perlu ambil ubat yang terdiri daripada bahan kimia sintetik kalau saya dah ada pilihan supplement yang lebih baik yang saya yakin selamat, semulajadi dan berkesan.

Cara paling mudah untuk mencegah penyakit adalah dengan mengambil supplement terutamanya yang tinggi antioksidan. Kebanyakan penyakit disebabkan oleh kehadiran radikal bebas yang menyebabkan kerosakan sel2 badan dan keadaan badan yang berasid.  

Kalau dikira kos untuk merawat sesuatu penyakit, rasanya kosnya lebih mahal berbanding harga supplement. Tu tak dikira lagi kos tersembunyi kerana apabila sakit kualiti hidup juga akan terjejas. 

Jadi, masih ragu2 nak laburkan duit untuk beli supplement yang selamat, semulajadi dan berkesan?
Nak tunggu sakit sampai kena buat dialisis baru nak cari ubat?

Mungkin ramai antara kita yang masih belum sedar tentang kepentingan supplement. Mungkin juga ramai yang rasa membazir untuk beli supplement sebab ubat2 boleh dapat percuma di hospital kerajaan. 

Sepanjang saya bekerja sebagai pegawai farmasi, kebanyakan pesakit yang datang ambil ubat boleh dikatakan terpaksa makan ubat untuk seumur hidup. Kebanyakan kes yang saya jumpa adalah end stage renal disease (ESRD)  yang biasanya perlu menjalani proses cuci darah (dialisis). Kebanyakan penyakit kerosakan buah pinggang berpunca daripada Diabetes yang tak terkawal. Penyakit2 ini adalah progressive disease yang mana rawatan moden adalah untuk memperlahankan perkembangan penyakit dan mengelakkan komplikasi yang lebih teruk.

Begitu juga dengan masalah prostat membengkak (benign prostate hyperplasia @ BPH dan kanser prostat) terpaksa mengambil ubat untuk seumur hidup. Ramai pesakit mengadu, dah bertahun2 makan ubat nie, tapi tak nampak improvement pun.

Penat kan nak makan ubat setiap hari sampai hujung nyawa.. 

Jadi apa pilihan anda?

Saya pilih cegah sebelum parah.
Dan saya pilih supplement yang selamat, semulajadi dan berkesan.

Kenapa kita kena ambil supplement Shaklee?

Shaklee membekalkan nutrient yang tubuh kita tidak boleh dapat daripada makanan. Walaupun kita rasa kita dah cukup makan semua vitamin, tapi hakikatnya:

1) Nutrient dalam makanan hari ini berkurangan kerana tanah pertanian kita sudah tidak berkualiti.
2) Pemakanan kita juga tidak seimbang. Lebih2 lagi yang suka makan di luar.
3) Pencemaran alam termasuk asap kereta, radiasi (telefon bimbit, komputer, barang elektrik) asap kilang, habuk construction dan sebagainya menyumbang kepada penghasilan radikal bebas yang boleh merosakkan sel2 tubuh dan menyebabkan kanser.
4) Kerap stress. Setiap kali stress, ia akan memberi kesan kepada kolestrol kita walaupun kita tidak makan benda yang berlemak. Stress juga boleh mengurangkan sesetengah nutrient dalam badan.
5) Kebanyakan barangan yang kita gunakan mengandungi bahan kimia. Walaupun kita rasa kita dah makan dan guna produk organik, tetapi bahan2 kimia masih ada dan tersembunyi dalam barangan plastik, dakwat, cat, baju, kasut dan sebagainya.

Banyak lagi faktor yang merosakkan sel badan kita.

Persoalannya:

1) Makan ubat bila sakit

atau

2) kawal dan jaga sebelum sakit dengan shaklee..

yang mana anda pilih???

Saya pilih Mencegah dengan mengambil supplement Shaklee yang pastinya selamat, semulajadi dan berkesan.


Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 


ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

AddThis